luni, 28 aprilie 2014

Transilvanian Brunch - Moșna

Marius Miclea Photography
Prin intermediul prietenului și colegului de asociație Cristi de la Reky Travel, am aflat de o inedită acțiune locală, de promovare a valorilor rurale din Transilvania, este vorba despre Transilvanian Brunch. Acest eveniment își dorește să reconecteze mediul urban cu valorile mediului rural, atât pe plan culinar, istoric, cultural cât mai ales uman. Membrii ai unei comunități deosebite din satele din jurul Sibiului, pregătesc mâncare tradițională provenită doar din propriile surse, agricole, animaliere, grădinărit șamd. Rezultatul este o masă savuroasă tip open bufe. Acest eveniment are loc în fiecare ultima sâmbătă din lunile de vară. În plus fiecare locație își va dezvăluii  farmecul fie prin vizitare bisericii locale sau prin incursiunea în istoria satului povestită de localnici, istorie care deseori are o conexiune frumoasă cu istoria națională. Atmosfera este una de sărbătoare cu bucate, muzică și oameni voioși.
Sâmbăta aceasta a fost desemnată comuna Moșna ca și gazdă a brunch-ului. În jur de 150 de persoane au venit în curtea gazdei, Willy Schuster, un activist ecologic și bio țăran de succes.
Noi, aici mă refer la trei membrii tură în natură, Diana, Proca și subsemnatul am ales calea pedalatului până la locul cu pricina.

Am pedalat valea Hârtibaciului aproximativ 65 km cu un spor de zile mari, animați și motivați de recompensa ce ne aștepta în curtea țărănească din ”Meschen” ( denumirea săsească a satului Moșna).
Activ
După ce am călărit dealurile împădurite și pajiștile de un verde crud, am intrat în satul patronat de o minunată biserică fortificată, la umbra căreia se afla și punctul de maxim interes, bucatele alese și pregătite cu drag. Mâncarea are talentul de a-ți dezvălui când este făcută cu drag, iar aici se simte atenția pentru detaliu și munca sinceră ce dublează aromele și completează totul cu aerul rural și autentic.
După ce ne-am potolit foamea dar ne-am și desfătat papilele gustative cu brânzeturi, salate cu semințe și nuci, o ciorbă de mazăre făcută cu urzici proaspete, carne de iepure și tocănită săsească cu găluște am terminat cu desertul delicios format din cornulețe cu gem și plăcintă cu mere.
Willy ne-a prezentat ferma sa cu vaci, plantația de trandafiri din care face dulceață pentru export. Am văzut evident găini, iepuri și porci mangalița ( porci cu blană, care sunt renumiți pentru carnea lor, cu puțin colesterol și pentru care erau cunoscuți localnicii acelor zone și care explică abundența stejarilor solitari din zonă, aceștia se hrănesc cu precădere cu ghinde. Nu localnicii, ei se hrăneau cu șuncă și jumări! ). Am fost pe urmă ghidați de o ghidă săsoaică în biserica fortificată din Moșna, o biserică de o frumusețe aparte, dar la care eu am preferat să savurez prima zi de primăvară adevărată din acest an, tolănit pe iarbă în mijlocul zidurilor cetății, înconjurat de sute de anii de istorie și acoperit de căldura soarelui și satisfăcut de bunătățile locale originale ale acestor locuri. Eu cred că este un mod frumos de a cunoaște cu adevărat o localitate sau o zonă, prin oamenii, istoria, obiceiurile, mâncarea locală.
Liber
Am plecat pe urmă cu trenul de la Mediaș înapoi spre Sibiu, pentru a nu forța la început de sezon.

Pentru cine mai este interesat, evenimentul se organizează cu liste de înscriere și se închid cu 2 zile înainte de eveniment , pentru a putea aprecia corect cantitățile de mâncare. Prețul este de 50 Ron și se plătește la fața locului. Pentru localitățile apropiate de Sibiu vom parcurge distanțele pe biciclete.

Felicitări organizatorilor și spor în toate.
Să ne vedem voioși și la alte astfel de evenimente.




Biserica din Moșna